ما اینجاییم تا به رشد برند شما کمک کنیم! ۸۶۰۹۹۸۰۵-۰۲۱

آنچه در این مقاله میخوانید:

 

 

 

طراحی سایت ریسپانسیو (responsive) چیست؟

امروزه، بیشتر کسب‌وکارها به دنیای دیجیتال ورود پیداکرده‌اند و خدمات و محصولات خود را از طریق سایت و اپلیکیشن موبایل ارائه می‌دهند. خوشبختانه در ایران نیز طی چند سال اخیر، رشد چشمگیری را در حوزه تجارت الکترونیک شاهد بودیم و فروشگاه‌های آنلاین و سایت‌های خدماتی بسیاری در حال رقابت در این حوزه هستند. با رواج استفاده از گوشی‌های هوشمند، اکنون بیشتر از ۷۰ درصد کاربران ورودی سایت‌های داخلی، از طریق موبایل می‌باشد. این موضوع اهمیت “موبایل فرندلی” بودن یا به عبارتی سازگاری با موبایل را در طراحی سایت بیش از پیش بر رنگ می‌کند. یکی از اصلی‌ترین آیتم‌ها در مورد سازگاری یک سایت با موبایل، ریسپانسیو بودن آن می‌باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با طراحی ریسپانسیو سایت و چالش‌ها پیش روی آن آشنا کنیم.

جهت طراحی سایت در تبریز با ما تماس بگیرید.

ریسپانسیو یا طراحی واکنش گرا به چه معناست؟

به زبان ساده، یک سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا سایتی است که در همه‌ی مرورگرها و سیستم‌عامل‌های مختلف به‌درستی نمایش داده شود. یعنی کاربر با هر دستگاه هوشمندی سایت شما را باز کند، نیازی به اسکرول افقی و یا تغییر اندازه صفحه جهت نمایش کامل سایت نداشته باشد. این مورد باید در تمام دستگاه‌های هوشمند مختلف از جمله موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و حتی مانیتور صفحه‌های خانگی حفظ شود. در یکی از جدیدترین نظرسنجی‌های جهانی در سال ۲۰۱۹، کاربران به این موضوع اعتراف کرده‌اند که ریسپانسیو بودن، یکی از اولین آیتم‌هایی که سایت‌ها را بر آن اساس قضاوت می‌کنند. ریسپانسیو بودن، علاوه بر تأثیرگذاری در جذب مخاطب و دیجیتال مارکتینگ، در سئو سایت نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند. پس به یاد داشته باشید هرگاه تصمیم گرفتید برای کسب‌وکار خود اقدام به طراحی سایت کنید، حتماً واکنش گرا بودن آن را لحاظ کنید.

جهت طراحی فروشگاه اینترنتی در تبریز با ما تماس بگیرید.

تست ریسپانسیو بودن سایت

وقتی یک برنامه‌نویس یا شرکت طراحی سایت ادعا می‌کند که مسلط به طراحی سایت ریسپانسیو هست، از کجا از این موضوع اطمینان حاصل کنیم؟ شاید برای شما هم پیش بیاید که بخواهید کیفیت طراحی یک سایت ازلحاظ ریسپانسیو بودن یا موبایل فرندلی بودن را بسنجید. راه‌حل این کار بسیار ساده است. شما به چند روش مختلف می‌توانید واکنش گرا بودن یک سایت را تست کنید. روش اول به این صورت است که با لپ‌تاپ یا کامپیوتر سایت موردنظر را باز کنید و میزان زوم مرورگر را کم و زیاد کنید. اگر با این کار، چیدمان آیتم‌های موجود در صفحه بهم نریزد و هیچ‌گونه اسکرول افقی ایجاد نشود، سایت ریسپانسیو است. در غیر این صورت، آن سایت واکنش گرا نبوده و از طراحی مناسبی برخوردار نیست.

راه‌حل ساده‌ی دیگر، استفاده از قابلیت inspect element در مرورگر گوگل کروم است. برای این کار کافیست سایت را بازکرده و روی صفحه آن راست کلیک کنید. سپس گزینه inspect element را انتخاب کنید. در پنجره‌ای که باز می‌شود، روی آیکون موبایل در سمت راست کلیک کرده و نحوه نمایش سایت در دیوایس های مختلف را مشاهده کنید.

روش سوم تست ریسپانسیو بودن سایت، استفاده از آنالیزورهایی می‌باشد که به‌طور رایگان این گزارش‌گیری را از سایت موردنظر شما انجام می‌دهند. در اینجا چند نمونه از معروف‌ترین ابزارهای تست ریسپانسو بودن را برای شما آورده‌ایم:

اصلی‌ترین ابزار تست ریسپانسیو بودن سایت، Mobile Friendly Test می‌باشد که توسط خود گوگل معرفی‌شده است. این ابزار اطلاعات کاملی درباره نحوه نمایش سایت موردنظر شما در موبایل نشان می‌دهد. این ابزار در سئو نیز بسیار کاربردی است. چرا که امتیاز موبایل فرندلی بودن سایت را بر اساس فاکتورهای خود گوگل نشان می‌دهد و علاوه بر اسکرول افقی، ارورهایی همچون سایز نوشته‌ها و نزدیک بودن بیش‌ازحد آیتم‌های صفحه به هم را نیز نشان می‌دهد.

این ابزار آنالیزور نیز اطلاعات بسیار ریز و دقیقی را در اختیار شما قرار می‌دهد و به‌وسیله آن می‌توانید نمایش سایت در ابعاد مختلف را مشاهده کنید.

این سایت تنها عدم ایجاد اسکرول و بهم نریختن صفحه را به شما نشان می‌دهد و نکات مهم در بهبود موبایل فرندلی بودن صفحه را بررسی نمی‌کند. اگر فقط می‌خواهید ظاهر یک سایت را در ابعاد مختلف ببینید، از این ابزار استفاده کنید.

این آنالیزور، صفحه‌ای پیکسلی در اختیار شما قرار می‌دهد تا هر طول عرضی که می‌خواهید را به‌صورت دستی تنظیم کنید و ریسپانسیو بودن سایت را تست بگیرید. تنها بدی آن این است که این کارها را فقط برای یک صفحه از سایتتان می‌توانید انجام دهید.

سایزهای ریسپانسیو (responsive)

همان‌طور که می‌دانیم، مرورگرهای هر وسیله هوشمند، سایت‌ها را با ابعاد مختلفی نشان می‌دهند. از این رو برای طراحی یک سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا، باید هر یک از این ابعاد برای نمایش سایت در کد نویسی html و css تعریف شوند. به‌طورکلی رایج‌ترین دیوایس ها، سایت‌ها را در سه ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ نمایش می‌دهند. ابعاد کوچک که شامل تلفن‌های همراه می‌باشد، در هر مدل گوشی متفاوت است ولی معمولاً زیر ۶۰۰ پیکسل در نظر گرفته می‌شود. سایز متوسط برای انواع تبلت و نوت بوک در نظر گرفته می‌شود و عرفا ابعاد آن بین ۶۰۰ الی ۹۰۰ پیکسل است. سایز بزرگ نیز برای مانیتورهای رومیزی، تلویزیون‌ها، پروجشکن ها و حتی پرینترها تعریف می‌شود که ابعادی بین ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ پیکسل دارند. در میان کاربران ایرانی، رایج‌ترین مانیتورهای مورداستفاده در سایزهای ۷۶۸*۱۰۲۴ و ۷۶۸*۱۳۶۶ پیکسل می‌باشد.

جهت طراحی اپلیکیشن در تبریز با ما تماس بگیرید.

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو، به نوعی با یک تیر دو نشان زدن است؛ یعنی با این کار، علاوه بر جذب حداکثری مخاطب، در سئو سایت نیز امتیاز خوبی گرفته و رتبه سایت شما در گوگل ارتقاء پیدا می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود تا یوزرهای ورودی به سایت افزایش پیدا کند. همه ما می‌دانیم که کاربر با کلیک بر روی یک آدرس، دوست دارد با صفحه‌ای تمیز روبه‌رو شود. ظاهر سایت ارتباط مستقیم با جذب اعتماد مخاطب دارد. کمتر کسی به سایت‌های ضعیف با سرعت لود پایین و نمایش به هم ریخته جهت خرید محصول یا درخواست خدمات اعتماد می‌کند. درنتیجه حتی اگر سایت شما از گرافیک خوب و عکس‌های باکیفیت بهره‌مند باشد ولی برای کاربر به‌صورت واکنش گرا نشان داده نشود، او را جذب نخواهد کرد. پس در نظر داشته باشید ریسپانسیو بودن سایت علاوه بر جذب مخاطب و افزایش بازدید، معرف برند شما به بهترین شکل خواهد بود.

معایب طراحی سایت ریسپانسیو

با وجود اینکه ریسپانسیو بودن به یک اصل جدایی‌ناپذیر در طراحی سایت تبدیل‌شده است، این امر با چالش‌هایی مواجه است. این چالش‌ها باعث شده‌اند تا هنوز هم برخی از مطرح‌ترین سایت‌های دنیا، نیاز به طراحی جداگانه نسخه موبایل داشته باشند. اصلی‌ترین مشکلاتی که طراحان سایت با ریسپانسیو کردن آن مواجه‌اند، پشتیبانی نشدن بسیاری از آیتم‌ها، در برخی از دستگاه‌های هوشمند می‌باشد. طراحی ریسپانسیو به‌گونه‌ای عمل می‌کند که آیتم‌هایی که پشتیبانی نمی‌شوند را به‌طورکلی حذف کرده و برای کاربر نشان نمی‌دهد. این آیتم‌ها شامل برخی از فرمت‌های عکس و مدیا و همچنین دستورات css می‌شود.

تأثیر طراحی ریسپانسیو در سئو

همان‌طور که گفتیم، طراحی ریسپانسیو سایت شما، رابطه مستقیم با سئو سایت و ارتقاء رتبه در گوگل خواهد داشت. الگوریتم موبایل گدون گوگل، از سال ۲۰۱۴ تمرکز اصلی خود را بر روی موبایل فرندلی بودن سایت‌ها گذاشت. مطابق این الگوریتم، تمامی سایت‌هایی که قابلیت نمایش صحیح در موبایل و تبلت نداشتند، جریمه‌شده و از نتایج گوگل حذف شدند. هنوز هم باوجود فاکتورهای بسیاری که در سئو سایت وجود دارد، مواردی از قبیل ریسپانسیو بودن و سرعت لود سایت در موبایل، جزو اصلی‌ترین مواردی هستند که گوگل به آن‌ها امتیاز می‌دهد.

جهت سئو در تبریز با ما تماس بگیرید.

طراحی سایت ریسپانسیو در تی مدیا

ما در شرکت تی مدیا، با تیمی حرفه‌ای برنامه‌نویسان مجرب، مجری اصلی پروژه‌های طراحی سایت و اپلیکیشن موبایل در تبریز می‌باشیم. این مجموعه همواره با اولویت قرار دادن رضایت مشتریان، تمرکز خود را بر روی کیفیت پروژه‌های در حال انجام قرار داده است. ازاین‌رو طراحی سایت ریسپانسیو را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فاکتورهای کیفیت پروژه می‌دانیم و این موضوع را در تمام سایت‌ها اعمال می‌کنیم. تی مدیا این اطمینان را به شما می‌دهد که تمامی سایت‌های طراحی‌شده را به‌صورت تمام ریسپانسیو برای همه دیوایس ها در اختیار شما قرار دهد.

 

سؤالات متداول

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

ریسپانسیو بودن، یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در طراحی و سئو سایت می‌باشد که نشان‌دهنده موبایل فرندلی بودن سایت شما است.

ریسپانسیو بودن سایت یعنی چه؟

یک سایت ریسپانسیو، سایتی است که در ابعاد همه دیوایس ها و مرورگرهای مختلف، از موبایل و تبلت گرفته تا تلویزیون و پروجشکن، بدون نیاز به اسکرول افقی و بدون بهم ریختگی نمایش داده شود.