ما اینجاییم تا به رشد برند شما کمک کنیم! ۸۶۰۹۹۸۰۵-۰۲۱

طراحی سایت چیست؟

بررسی مفهوم طراحی سایت 

طراحی سایت نام آشنای دنیای وب و دیجیتال مارکتینگ است که برای ورود به حوزه طراحی سایت باید با مباحثی مثل وایر فریم، طراحی گرافیکی سایت، انواع روش های کد نویسی سایت و نحوه‌ی راه‌اندازی سایت آشنا باشید.

جهت انجام طراحی سایت در تبریز با ما در ارتباط باشید.

تاریخچه طراحی سایت

نخستین صفحه وب در کجا ایجاد گردید

طراحی سایت قدمت زیادی ندارد و قدیمی‌ترین سایت های موجود مربوط به ۳۰ سال پیش هستند. اولین سایت جهان توسط آقای تیم برنرز لی طراحی و ایجاد شد. این سایت بخشی از پروژه‌ی World Wide Web بود. شما هنوز هم می‌توانید از طریق این آدرس به اولین سایت جهان دسترسی داشته باشید. هر چند این سایت از نظر گرافیکی و دیزاین بسیار متفاوت از سایت های امروزی است.

تاریخچه برنامه نویسی تحت وب

در سال های ابتدایی طراحی سایت ها کاملاً ساده و به دور از هرگونه بحث گرافیکی و زنگ بندی انجام می‌شد تا اینکه شرکت‌های اصلی ساخت برنامه در آن زمان یعنی Microsoft و Netscape موتور های جست و جوی پیشرفته‌تری را ایجاد کردند. در این زمان هنوز فایرفاکس و گوگل کروم ایجاد نشده بودند و این مرورگرهای جدید بسیار پرکاربرد و محبوب بودند. نقطه‌ی عطف در طراحی سایت ها به شکل امروزی پیدایش زبان برنامه‌نویسی اسکریپت و HTML و جاوا بود، با استفاده از این زبان‌ها در طراحی سایت، سایت ها از نظر گرافیکی بسیار پیشرفته‌تر شدند. در این مرحله شامل سایت ها از نظر گرافیکی به سایت های امروزی شباهت بیشتری داشت. اما انقلاب اصلی در طراحی سایت ها هنوز رخ نداده بود.

شرکت مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ با ایجاد اولین نسخه مرورگر Internet Explore که تنها برای سیستم‌عامل های مک قابل‌اجرا بود انقلاب عظیمی را در صنعت طراحی وب سایت ایجاد کرد. مرور گر Internet Explore تنها مرورگری بود که به طور کامل از تصاویر پشتیبانی می‌کرد و تا قبل از آن مرورگرها قادر به پشتیبانی از فایل تصاویر نبودند. همچنین قادر به پشتیبانی از HTML 4.1 و CSS 1 بود که تمام این موارد ویژگی‌هایی بودند که در آن زمان در  هیچ مرورگری به جز Internet Explore وجود نداشتند و همین عامل سبب بروز این انقلاب عظیم بود.

چگونه می توانم یک وبسایت طراحی کنم ؟

سؤال اساسی که برای اغلب افراد پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان یک وب سایت طراحی کرد و درآمد طراحی وب سایت چه قدر است؟ در جواب به این سوال باید گفت که برای طراحی وب سایت باید مهارت های مختلفی را بلد باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد در صورتی که از توانایی و تبحر کافی در این زمینه برخوردار باشید می‌توانید درامد خوبی داشته باشید. متأسفانه طراحی سایت در ایران حقوق مشخصی ندارد اما متوسط حقوق طراحان سایت در ایران چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان است.

برای طراحی درست و اصولی یک سایت چهار گام اصلی را پیش رو دارید که به مراحل طراحی وب سایت مشهور هستند. این مراحل عبارت‌اند از:

گام اول: طراحی وایر فریم

گام دوم: طراحی سایت از نظر گرافیکی

گام سوم: برنامه‌نویسی و کد نویسی سایت

گام چهارم: راه‌اندازی و در دسترس قرار دادن سایت

۱- طراحی وایر فریم

در ابتدا باید شما برای خودتان مشخص کنید که دنبال طراحی چه نوع سایتی هستید و این سایت قرار است به چه افرادی خدمات‌رسانی کنند. مشخص کردن هدف در ابتدای طراحی سایت به شما کمک می‌کند تا با توجه به گروه انتخاب های آگاهانه‌تری داشته باشید. وایر فریم در واقع همان طرح اولیه سایت و راهنمای تصویری است که چارچوب کلی ساختار وب سایت شما را نشان می‌دهد.

هدف از ایجاد وایر فریم در اولین گام برقراری ارتباط درست و موثر بین عناصر و المان‌هایی است که در طراحی وب سایت از آن‌ها استفاده می‌کنید. طی کردن درست این گام در دست‌یابی شما به هدف نهایی نقش موثری دارد. در هنگام طراحی سایت ممکن است ایده‌های مختلف و گوناگونی به ذهن شما برسد، وایر فریم به شما کمک می‌کند تا این ایده‌ها را مرتب کنید. وایر فریم ها رنگ و طراحی خاصی ندارند و تنها برای نمایش چارچوب کلی کار ایجاد می‌شوند. حتی برخی افراد وایر فریم را به صورت دستی و بر روی کاغذ می‌زنند. در طراحی وایر فریم تمرکز اصلی بر روی چگونگی نمایش اطلاعات، نحوه عملکرد محصول، تأثیر سناریو های مختلف بر نمایش محصول نهایی و اولین بندی بین اطلاعات و عملکردها است.

سؤالی که در زمینه وایر فریم پیش می‌آید این است که وایر فریم ها توسط چه افرادی ایجاد می‌شوند؟

وایر فریم ها اغلب توسط صاحبان مشاغل و شرکت‌ها ایجاد می‌شوند. افراد دیگری نیز به طراحی وایر فریم می‌پردازند که عبارت‌اند از طراحان بصری سایت، توسعه دهنگان کسب‌وکارهای اینترنتی و تحلیلگران کسب‌وکار. ابزار های Balsamiq، Sketch و Sketch سه ابزار پرکاربرد در زمینه‌ی طراحی وایرفریم هستند.

در شکل بالا یک نمونه وایر فریم که برای طراحی موبایل ایجادشده است را مشاهده می‌کنید.

۲- طراحی گرافیکی سایت

بعد از مشخص شدن طرح اولیه و وایر فریم سایت نوبت به طراحی گرافیکی سایت است. طراحی سایت گام مهمی است که باید به آن توجه داشته باشید، سایت شما اگر از نظر گرافیکی کاربرپسند نباشد شما ضرر کرده‌اید و کاربران بعد از مدت کوتاهی ساست شما را ترک می‌کنند. مسلماً طراحی سایت اولین چیزی است که کاربران پس از ورود به سایت شما با آن رو به رو می‌شوند. طراحی گرافیکی سایت کاملاً با طراحی بنر و تبلیغات متفاوت است و نیازمند فردی است که تخصص کافی در این زمینه داشته باشد. برخی از افراد در هنگام طراحی سایت تمام فضا را پر می‌کنند که باعث سردرگمی مخاطب می‌شود.

در راستای مفهوم طراحی گرافیکی سایت، گوگل مفهوم جدیدی را با عنوان طراحی مواد یا material design ارائه کرده است که در برگیرنده‌ی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای طراحی گرافیکی و توسعه سایت است. شما می‌توانید از دستورالعمل‌های این رویکرد به عنوان پایه‌ی طراحی اپلیکشین ها استفاده کنید. طراحی اپلیکشین خود مقوله‌ای جداست که می‌توانید برای دریافت اطلاعت بیشتر به اپلیکشین تبریز مراجعه کنید. در طراحی گرافیکی سایت شما با دو بخش عمده روبه رو هستید، طراحی حرکت‌ها و انیمیشن ها و طراحی عناصر. ترکیب رنگ سایت و تصاویری که در طراحی گرافیکی سایت به کار می‌برید در جذب مخاطب بسیار موثر هستند و باید متناسب باهدفی باشند که از طراحی سایت دارید.

۳- برنامه‌نویسی و کد نویسی سایت

پس از مشخص شدن طرح اولیه سایت و طراحی گرافیکی نوبت به مرحله کد نویسی تعیین و نحوه ورود اطلاعت به سایت است. امروزه کد نویسی و ورود اطلاعات به سایت با استفاده از روش های مختلفی انجام می‌شود، این که چه روش کد نویسی مناسب سایت شما است کاملاً وابسته به نوع سایت شما و نیاز های مشتری شما است. 

. برای این منظور می‌توان از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده کرد یا اینکه یک فریم ورک اختصاصی از صفر برنامه‌نویسی کرد. تصمیم اینکه این بخش از کدام مورد استفاده شود بیشتر به بحث هزینه‌ها و نیاز مشتری بر می‌گردد که بر اساس این فاکتور ها باید تصمیم گیری کرد. HTML (HyperText Markup Language)، CSS (Cascading Style Sheets)، JavaScript، Python، ASP (Active Server Pages) و PHP: Hypertext Preprocessor از جمله پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی در طراحی سایت هستند.

۴- راه‌اندازی و در دسترس قرار دادن سایت

پس از اینکه سایت شما به طور کامل طراحی شد و زبان برنامه‌نویسی مناسب نیز برای سایت تعیین شد، نوبت به عرضه سایت در بستر اینترنت می‌رسد برای این کار شما باید یک هاست مناسب انتخاب کنید تا سایت شما در بستر ای این هاست  قابلیت دسترسی جهانی را داشته باشد. علاوه بر این شما باید یک دامنه مناسب برای سایت خود انتخاب کنید. بهتر نام دامنه متناسب با نوع خدمتی باشد که ارائه می‌دهید.

وظایف طراح سایت همان طور که در بالا اشاره کردیم طراحی سایت دارای مراحل مختلفی است و هر مرحله نیازمند تخصص خاصی است. به طور کلی می‌توان خدماتی که برای راه‌اندازی سایت مورد نیاز است را در دو دسته‌بندی کلی قرارداد. تیم Back-end و تیم Front-end. وظایف تیم Back-end شامل برنامه‌نویسی و کد نویسی و مدیریت زیرساخت های سایت است و وظایف تیم Front-end شامل طراحی گرافیکی و ظاهری سایت است که مخاطب با آن سر و کار دارد.

درآمد طراحی وب چقدر است ؟

طراحی وب سایت یک حرفه با شاخه های بسیار مختلف و سطح توانایی مختلف است و به همین دلیل طراحان سایت بسته به میزان حرفه ای بودن و تکنولوژی مورد استفاده سطح درآمد مختلفی دارند، برای مثال طراح سایت و شرکتی که از فریم ورک های ری اکتیو و کتابخانه های جاوا اسکریپت مثل ویو ( vue js ) یا ریکت ( react js ) استفاده میکنند.

Web design چیست؟

وظایف طراح سایت همان طور که در بالا اشاره کردیم طراحی سایت دارای مراحل مختلفی است و هر مرحله نیازمند تخصص خاصی است. به طور کلی می‌توان خدماتی که برای راه‌اندازی سایت مورد نیاز است را در دو دسته‌بندی کلی قرارداد. تیم Back-end و تیم Front-end. وظایف تیم Back-end شامل برنامه‌نویسی و کد نویسی و مدیریت زیرساخت های سایت است و وظایف تیم Front-end شامل طراحی گرافیکی و ظاهری سایت است که مخاطب با آن سر و کار دارد.

مراحل طراحی وب سایت چیست؟

  1. طراحی وایر فریم اولین مرحله برای طراحی وب سایت
  2. اصول طراحی گرافیک سایت دومین مرحله برای طراحی وب سایت
  3. کدنویسی و برنامه نویسی سایت سومین مرحله برای طراحی سایت
  4. راه اندازی سایت به صورت کامل چهارمین مرحله برای طراحی سایت

وظایف یک طراح سایت چیست؟

ابزارهای مورد نیاز یک طراح سایت چیست ؟

انتخاب ابزار درست در طراحی سایت نقش مهمی دارد به طوری که اگر شما ابزار درستی را انتخاب کنید احتمال شکست شما بالا می رود. باید این نکته را در نظر داشته باشید که ابزار های طراحی وب با مراحل راه‌اندازی دب سایت کاملاً متفاوت هستند و نباید این دو مقوله را باهم یکسان فرض کنید.

یک طراح سایت باید با زبان‌های برنامه‌نویسی و کد نویسی آشنایی کامل داشته باشد علاوه بر اینکه باید زیرساخت های قدرتمندی داشته باشد. حداقل امکانات برای طراحی یک سایت داشتن سیستم کامپیوتر یا لپ‌تاپ قوی است که بتوان برنامه‌های گرافیکی و کد نویسی مورد نظر برای طراحی سایت را بر روی آن نصب کرد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خود سایت ها از نظر طراحی به دو دسته‌ی سایت های داینامیک و سایت های استاتیک تقسیم می‌شوند.

وظایف فرانت اند کار در طراحی سایت چیست؟

این بخش شامل افرادی می‌شود که وظیفه‌ی طراحی محیطی را دارند که کاربر با آن سروکار دارد. به بیان ساده تمام خصوصیات و ویژگی های ظاهری و شمای کلی سایت توسط افراد تیم فرانت‌اند Front-end انجام می‌شود. یک توسعه‌دهنده Front-end کار باید به زبان‌های HTML, CSS, JAVA-SCRIPT تسلط کامل داشته باشد. اگر سایت از نظر گرافیکی و طراحی مناسب نباشد نمی‌تواند مخاطبان را جذب کند.

وظایف بک اند کار در طراحی سایت چیست؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم این تیم از افرادی تشکیل می‌شود که آشنا به برنامه‌نویسی و کد نویسی باشند. به تمام کدهای طراحی‌شده سرور و کدهایی که توسط کاربران سایت قابل دیدن نیست کدهای بک‌اند یا Back-end نامیده می‌شوند. این تیم وظیفه مهمی در طراحی سایت بر عهده دارد چرا که تمام دستورات سایت و زیرساخت های سایت توسط تیم بک‌اند یا Back-end برنامه و کد نویسی می‌شود. برای طراحی و برنامه‌نویسی در بخش Back-end بک‌اند سایت از زبان‌های برنامه‌نویسی Python، ASP و PHP استفاده می‌شود.

انواع طراحی سایت چیست؟

طراحی سایت استاتیک چیست؟

در سایت های استاتیک طراحی گرافیکی و ظاهری در عمل وجود ندارد و شما تنها به یک تیم بک‌اند برای انجام کار نیاز دارید و در این‌گونه از سایت ها محتوا به صورت صفحات کاملاً مجزا از یکدیگر ایجاد و بارگذاری می‌شوند. مشکل این سایت ها این است که مدیر نمی‌تواند محتوای ایجادشده را تغییر دهد و برای تغییرات باید با فردی که مسئول طراحی و بارگذاری است تماس بگیرد. استفاده از سایت های استاتیک با روی کار آمدن سیستم های مدیریت محتوا منسوخ شده است. سایت های استاتیک بیشتر در مواردی کاربرد دارند که تا مدت‌ها نیازی به تغییر در محتوا وجود نداشته باشد.

طراحی سایت داینامیک چیست ؟

در سایت های دینامیک تمامی محتوا موجود در سایت می‌تواند توسط مدیر تغییر پیدا کند. و هر صفحه می‌تواند متغیر از سایر صفحات ایجاد و منتشر شود. اغلب سایت های خبری و یا سایت مجله‌ها به صورت سایت های دینامیک هستند و طراحی و قالب صفحات مختلف آن با یکدیگر متفاوت است. در ابتدا اشاره کردیم که در سایت تنها یک بخش برنامه‌نویسی و کد نویسی می‌شود که این کار توسط تیم Back-end اند می‌شود اما در سایت های داینامیک هر دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند به برنامه‌نویسی نیاز دارند. وظیفه تیم بک‌اند در سایت های داینامیک پویاسازی سایت بر اساس کدهای سمت سرور اسکریپتی است.

طراحی سایت یا طراحی اپلیکیشن کدام بهتر است ؟

امروزه پیشرفت های تکنولوژی و ایجاد گوشی های هوشمند امکان ارائه خدمات در قالب اپلیکیشن های مختلف را فراهم کرده است. معمولاً اپلیکیشن ها رابط کاربری آسان تری دارند و مورد استقبال عموم قرارگرفته‌اند. همیشه برای صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها ای سؤال وجود دارد که طراحی سایت گزینه‌ی مناسب تری است یا طراحی اپلیکیشن؟

اپلیکیشن ها رابط کاربری بهتری دارند اما در عوض برای دانلود آن‌ها نیازمند بستر و نرم‌افزاری هستید که متأسفانه برخی از این نرم‌افزارها در ایران فیلتر هستند و امکان نصب برای شما وجود ندارد. مورد دیگر حجمی است که نرم‌افزارها در گوشی اشغال می‌کنند و با کم شدن فضای داخلی اغلب افراد اقدام به حذف نرم‌افزارهای گوشی خود می‌کنند.

به همین دلیل به صاحبان کسب‌وکارها و مشاغل توصیه می‌شود تا ابتدا برای طراحی سایت اقدام کنند و سپس پس از پیدا کردن و شناخته شدن در بازار هدف اقدام به طراحی اپلیکیشن کنند. پیشنهاد می‌کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی اپلیکیشن به مقاله طراحی اپلیکیشن در تبریز مراجعه کنید.

مشاغل مرتبط با طراحی سایت چیست؟

گرافیست: یکی از افرادی که برای طراحی سایت به آن نیاز دارید گرافیست است. گرافیست می‌تواند در زمینه‌های طراحی زمینه، لوگو و بنر به شما کمک کند.

متخصص تولید محتوا: یکی از مواردی که باعث بالا آمدن سایت شما در موتور های جست و جو می‌شود محتوا قرار داده‌شده در سایت شما است. شما می‌توانید با تولید محتوای یونیک ترافیک خوبی را از موتور های جست و جو بگیرید.

متخصص سئو: برای موفقیت در کسب‌وکار و دریافت رنک بالا تر در موتور های جست‌وجو حتماً به یک تولیدکننده‌ی محتوا نیاز دارید. کسب‌وکار شما بدون رعایت اصول سئو محکوم به شکست است. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌ی سئو به مقاله‌ی سئو در تبریز مراجعه کنید.

متخصص دیجیتال مارکتینگ: داشتن متخصص دیجیتال مارکتینگ مخصوصا برای افرادی که قصد فروش از طریق سایت خود را دارند به شدت مهم استخدام  کردن کارشناس دیجیتال  مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا از طریق سایت خود بیش‌ترین درامد را داشته باشید.

طراح رابط کاربری: اغلب سایت هایی که رابط کاربری آسان تری دارند مورد اقبال عمومی بیشتری قرار می‌گیرند. طراح رابط کاربری به شما کمک می‌کند تا با طراحی درست بتوانید در بازار آنلاین موفق عمل کنید و افرادی بیشتر را جذب سایت خود کنید.

چگونه با طراحی سایت کسب درآمد کنیم؟

منظور از طراحی وب چیست؟ هر چیزی که کمک می‌کند تا سایت ما زیبا تر دیده شود را طراحی وب می‌گویند.

وب سایت چگونه طراحی می‌شود؟ برای طراحی وب سایت نیازمند مهارت های مختلفی هستید و باید امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مناسب را در اختیار داشته باشید.

طراحی و توسعه‌ی وب سایت چیست؟ افزایش امکانات و ویژگی های وب سایت در راستای ارائه خدمات بیشتر و بهتر

انواع طراحی وب سایت کدام است؟ طراحی سایت ثابت، طراحی سایت پ.یا، طراحی سایت با وردپرس

چه مدت طول می‌کشد تا یک وب سایت طراحی شود؟ طراحی یک وب سایت هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و شما باید دائماً در حال تغییر و به‌روزرسانی سایت خود باشید.

طراحی وب خوب چیست؟ طراحی وب خوب بستگی به عوامل متخلفی مثل کاربرپسند بودن دارد.

بهترین نوع وب سایت چیست؟ این که کدان نوع وب سایت بهتر است کاملاً بستگی به نوع خدماتی دارد که شما نیاز دارید یا خدماتی که قصد ارائه آن را دارید.

کدام نوع وب سایت محبوب‌ترین است؟ معمولاً وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات و اطلاعات مثل گوگل و یوتیوب در صدر سایت های محبوب قرار دارند.

چه نوع وب سایتی بیش‌ترین درامد را دارد؟ بیش‌ترین درامد مربوط به وب‌سایت‌های فروشگاهی و کسب کارها مثل آمازون و دیجی کالا است.