ما اینجاییم تا به رشد برند شما کمک کنیم! ۸۶۰۹۹۸۰۵-۰۲۱

چهار برابر شدن تجارت الکترونیکی – سایت ها قدرتمند تر می شوند.

به تازگی خبری منتشر شده است که حاکی از چهار برابر شدن تجارت الکترونیکی می باشد. در واقع %۳۶۸ حجم مبادلات مالی از طریق تجارت الکترونیک در چهار سال گذشته افزایش یافته است و به ۲۰۰ هزار میلیاد تومان رسیده است. اما تجارت الکترونیک چیست؟

طراحی سایت در تبریز ساخت اپلیکیشن در تبریز

تجارت الکترونیک

در تعریف تجارت الکترونیک در ویکی پدیا آمده است:

تجارت الکترونیکی به شکل کنونی در سال ۱۹۹۱ محقق شد. از آن زمان هزاران هزار کسب و کار و تجارت وارد این دنیا شده‌اند. در واقع تجارت الکترونیکی برای آسان سازی معاملات اقتصادی به صورت الکترونیک تعریف شد. استفاده از این فناوری مانند تبادل الکترونیکی اطلاعات و انتقال الکترونیکی سرمایه، که هر دو در اواخر ۱۹۷۰ معرفی شده‌اند؛ و به شرکتها و سازمان‌ها اجازه ارسال اسناد الکترونیکی را داد؛ و اجازه تجارت کردن با ارسال اسناد تجاری مثل سفارشهای خرید یا فاکتورها را به صورت الکترونیکی، می‌دهد. با رشد و پذیرش کارت اعتباری، ماشین تحویلدار خودکار و تلفن بانک در دهه ۱۹۸۰ باعث فرم گیری تجارت الکترونیک شد.

از ان موقع مردم به کلمه‌ای به عنوان تجارت الکترونیکی با توانایی خرید کالاهای گوناگون از طریق اینترنت با استفاده از پروتکل‌های امنیتی و سرویس‌های پرداخت الکترونیکی که در ان مشارکت کردند، آشنا شدند. واز این زمان رقابت شدید بین شرکت‌ها و سازمانها شدت گرفتو با گذشت زمان هم این رقابت تنگتر شده‌است. جالب این که تا پایان سال ۲۰۰۱ بیش از ۲۲۰ بیلیون دلار معاملات مالی توسط صدها سایت تجاری بر روی اینترنت انجام پذیرفته‌است و در همین سال مدل تجارت الکترونیک B2B دارای در حدود ۷۰۰ میلیارد تراکنش بود؛ و در سال ۲۰۰۷ سهم تجارت الکترونیک در خرده فروشی کل دنیا ۳٫۴٪ بوده‌است که آن را در سال ۲۰۱۰، ۵٫۱٪ اعلام نمودند که این امار رشد سریع این شیوه تجارت کردن را می‌رساند.

خبر خوش و فرصت مناسب برای تجار ایرانی 

تجارت الکترونیکی در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیه است. اما اهمیت فناوری اطلاعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئولان ایران باشد. اما به‌نظر می‌رسد با وجود برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار کشور از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیکی کم است. از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی باعث شده‌است که اطمینان لازم وجود نداشته باشد. البته برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از روش‌هایی مانند نماد اعتماد، تحویل درب منزل و یا گارانتی برگشت وجه سعی کرده‌اند تا اعتماد خریداران را جلب نمایند. پیشبینی می‌شود که فروشگاه‌های اینترنتی بتدریج جای خود را در میان خریداران پیدا خواهند کرد.

اگر یک مدیر سنتی هستید که قصد مدرن کردن تجارت خود را دارید مراحل زیر شروع این کار است:

۱- رقبای خود را که فعالانه در زمینه تجارت الکترونیک عمل می کنند بشناسید.

۲- خدمات و امکاناتی که رقبای مطرح شما به صورت اینترنتی به مشتریان می دهند را بررسی کنید.

۳- یک مشاور آگاه به تکنولوژی و بازار داشته باشید. اگر مشاور شما از تجارت الکترونیک اطلاعات زیادی نداشته باشد ممکن است بسیاری از راهکار ها را نداند و اگر به بازار و مشتریان آشنایی نداشته باشد ممکن است راهکارهایی پیشنهاد دهد که مناسب بازار ایران نباشد.

۴- خدماتی که رقبای شما دارند که معمولا شامل طراحی سایت ، طراحی فروشگاه اینترنتی ، ساخت اپلیکیشن ، سئو سایت و بهینه سازی سایت ، برند سازی و طراحی گرافیکی مدرن ، پشتیبانی شبکه های اجتماعی ، باشگاه مشتریان ، سیستم مدیریت فروش مشتریان و یا crm  و … می باشد. شما نیز بایستی این خدمات را داشته باشید.

۵- صبر و حوصله داشته باشید، مانند هر کاری برای نتیجه دادن تجارت الکترونیک زمان لازم است.

۶- تبلیغات اینترنتی شامل اجاره بنر در سایت های پر بازدید، استفاده از پست های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی و تبلیغات کلیکی را استفاده کنید.

۷- محتوا سازی کنید. پشتیبانی سایت و شبکه های اجتماعی و محتوا سازی مهم ترین بخش برای گرفتن یک نتیجه عالی از تجارت الکترونیک است، پس از طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی خود اگر آن را به حال خود رها کنید انتظار نتیجه چشم گیری از آن نداشته باشد!