ما اینجاییم تا به رشد برند شما کمک کنیم! ۸۶۰۹۹۸۰۵-۰۲۱

طراحی لوگو و آرم یا نشانه

طراحی لوگو و آرم یا نشانه

لوگو نماد و معرف هر برند است، بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخودار می باشد. اگر یک لوگو خوب طراحی شود، معرفی قدرتمند و با ارزشی برای آن نام تجاری یا برند خواهد بود. از اینرو طراحی یک لوگوی موثر برای یک برند نسبت به سایر اقلام گرافیکی، نیاز به خلاقیت و تلاش بیشتری دارد. لوگو یا نشانه یا آرم مانند امضا که نشانه ای برای اشخاص هستند، نشانگر برند و یا موسسه صاحب آرم است. آرم ها در هر جایی که حضور آن موسسه یا شخص یا رویداد صاحب آرم در آن وجود دارد ثبت می گردد و نشان دهنده اثر او در آنجا است. در دوران کنونی که عصر ارتباطات است، کیفیت لوگوی یک شرکت، اغلب مترادف با مرغوبیت یا برند شرکت است.

سه نوع ساختار در طراحی لوگو وجود دارد:

  • نوشتاری (لوگو تایپ یا تایپوگرافی)
    تصویری و علامت اختصاری (پیکتوگرام)
    نوشتاری – تصویری

اینکه کدام یک از این سه نوع طراحی لوگو مناسب است بستگی به برخی از عوامل از جمله وسعت کاری، منحصر به فرد بودن اسم، نوع شغل یا خدمات و عواملی دیگر، دارد.

اصول کلی که در طراحی لوگو در نظر گرفته می شود، عبارت است از:

  • ساده باشد.
  • با فرهنگ موضوع همخوانی داشته باشد.
  • قابلیت تک رنگ شدن را داشته باشد (استفاده به عنوان مهر شرکت)
  • قابلیت کوچک شدن در ابعاد ۱ سانتی متر را دارا باشد. (استفاده به عنوان favicon در سایت شرکت)
  • ترجیحا دارای فرم هندسی باشد.
  • وضوح عوامل مورد استفاده در نظر گرفته شود.
  • تناسب عوامل مورد استفاده کاملا رعایت شود.
  • منحصر به فرد باشد

طراحی لوگو تایپ (تایپوگرافی)

یکی از عوامل مهم و گاهی مهم ترین ابزاری که در شکل گیری یک هویت خاص مورد استفاده طراحان قرار می گیرد، لوگو است. لوگو تایپ یا نشانه نوشته، اغلب نام خاصی برای یک شرکت، مجموعه یا کالا و گاهی تنها یک نوشته حتی فاقد معنی است که با طراحی خاص و متفاوت ارائه می‌شود تا در ذهن بنشیند. در یک نگاه سریع اولین چیزی که در اکثر اوراق اداری به نظر مخاطبان می رسد لوگوی آن است. بیشترین کاربرد لوگو آن است که برای مخاطب قابل شناسائی باشند. بنابراین در طراحی لوگو خوانا بودن همراه با متفاوت بودن یا سایر لوگو های هم موضوع، یک اصل است. لوگو باید قابل درک و تاثیر گذار بوده و در ذهن بیننده باقی بماند. لوگو از سرمایه های معتبر یک شرکت محسوب می شود که حتی با ارتقاء یک شرکت همچنان نام و لوگوی آن ثابت می‌ماند.

طراحی لوگو برای یک شرکت تولیدی یا خدماتی متفاوت است. هر چند که خوانایی و سادگی از اصول طراحی لوگو است اما، لوگویی که برای یک موسسه با دامنه فعالیت ها و مخاطبین محدود طراحی می‌شود می تواند اندکی با دشواری خوانده شود و چندان ساده نباشد.
لوگو ابزار با ارزشی جهت شناخت سریع تر شرکت به حساب می آید و در واقع، سمبلی است که مشخصات و وسعت شرکت را نمایان می سازد. زمانی که یک لوگو تایپ در صفحه سربرگ قرار می گیرد به عنوان بخشی از هویت شرکت تلقی می گردد.
یک لوگوی ایده آل بایستی در یک نظر پیام خود را بیان نماید و حس مخاطب را نسبت به شرکت نمایان سازد. این لوگو ممکن است کلیه عملکرد مورد نظر شرکت را بیان نکند، اما بایستی با هویت بودن از آن در ذهن مخاطب ایجاد کند.

یک لوگو تایپ بایستی دارای خصوصیات عمومی زیر باشد:

  • عملکرد شرکت را نشان دهد.
  • شناخته شده باشد.
  • متفاوت با لوگو تایپ همنوع و همرده خود باشد.

در صورتی که لوگو تایپ یک شرکت دچار تغییرات و دگرگونی اساسی شود مخاطبان آن فکر می کنند که نوع مالکیت شرکت تغییر کرده است. باید توجه داشت که ساخت مجدد لوگوی موجود با استفاده از لوگوی قدیمی بهتر از کنار گذاشتن لوگوهای قدیمی و یا روی آوردن به یک لوگوی جدید می باشد. نقش لوگو در ایجاد ارتباط و انتقال مفاهیم، نقشی کلیدی و بسیار پر اهمیتی دارد.

عوامل موفقیت در طراحی لوگو 

یک طراحی لوگو موفق به سرعت بر مخاطب تاثیر می گذارد و چشم را به شدت به خود جلب می کند لوگو باید بی هیچ سخن یا کلامی به سرعت قابل تشخیص باشد و دارای انسجامی باشد که آن را از دیگر لوگو ها متمایز سازد. لوگو خوب باید آنچنان قوی و معتبر باشد که تا مدت زمان طولانی همچنان اعتبار خود را حفظ نموده و قابل استفاده باشد. برای طراحی هر نوع حرف نشانه ای را های زیادی وجود دارد اما اصلی ترین ویژگی یک لوگو یا یک آرم خوب، سادگی یا ایجاز آن است.

اصطلاح معروف: “کمترین بیشترین است.”،  به کرات توسط طراحان استفاده شده است. بنابراین طراحی لوگو در عین سادگی دارای ویژگی ها و خصوصیات بسیار زیادی است که بایستی به طور ظریف و دقیق همگی این مفاهیم در قالب یک تصویر به وجود آید.

تاریخچه طراحی لوگو 

طی سال های گذشته توسط بعضی از استادان دانشکده های هنری در ایران سعی گردید به جای واژه آرم یا لوگو که یک اصطلاح بیگانه بود از واژه نشانه استفاده شود. ولی واژه نشانه دامنه بسیار وسیع تر و گسترده تر از بحث گرافیک را در بر می گیرد و بهتر است از همان واژه آرم یا لوگو که امروز نیز زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده نمود. طراحی آرم یکی از مهم ترین شاخه های رشته گرافیک محسوب می گردد و معرف هویت و شخصیت یک مجموعه، شخص، شغل و یا هرگونه فعالیت می باشد.

لوگو در سایر محصولات گرافیکی مانند کارت های ویزیت استفاده می‌شوند. در آنها لوگو باید در مکانی قرار گیرد که ترکیب کل کار را بهم نزند و در کنار نوشتار فضایی مناسب و ترکیب بندی چشم نواز داشته باشد. در کنار لوگو همواره نام اصلی موسسه محصول یا موضوع درج می گردد.نوع حروف و نحوه قرار گرفتن آن از موارد مهم در کنار طراحی آرم در کارت ویزیت محسوب می شود. مجموع عناصر طراحی شده در کنار نوشته آنرا کامل می سازند.یک آرم خوب و متعادل آرمی است که علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی و رساندن مفهوم و موضوع … در هنگام کوچک شدن و قرار گرفتن در کارت ویزیت از زیبایی و گویایی آن کاسته نشود. در اصل یک آرم در حکم امضاء و مهر شخص و یا اشخاص مورد نظر است.

نمونه کارهای طراحی لوگو